466% groei in 3 jaar voor Griepalert
van kleine site naar organische dominantie op medische termen
Over Griepalert.nl
Griepalert.nl is een informatief platform met kwalitatieve content over de griep. Het doel van Griepalert.nl is om de ontwikkelingen van griep in Nederland te voorspellen. Bezoekers op de website kunnen anoniem een melding maken van griepklachten. Daarbij wordt per postcodegebied in kaart gebracht welke griepklachten er zijn en hoe deze zich ontwikkelen. Op basis van een geavanceerd voorspellingsmodel voorspellen ze de ontwikkelingen van griep over 2 dagen.
Vraag
Om zicht te krijgen op griepsymptomen die spelen in de samenleving is de doelstelling om mensen die relevant zoekgedrag vertonen (zoektermen gerelateerd aan griep en verkoudheid) naar de website te krijgen. Om dit te bewerkstelligen is mij de vraag gesteld om voor de lange termijn een SEO-strategie uit te rollen. Met deze vraag ben ik in september 2019 aan de slag gegaan.
Aanpak
Het traject begon met een uitgebreide analyse bestaande uit de volgende onderdelen:
- 0-meting
- Concurrentieanalyse
- Zoekwoordanalyse
- Technische analyse
Vanuit de inzichten is de SEO-strategie opgezet bestaande uit een sitestructuur, content strategie en een briefing voor de developer van Griepalert.nl om te technische optimalisaties door te voeren. Met de developer is nauw contact om tot de beste oplossingen te komen voor zowel de gebruiker, techniek en SEO.
SEO content
Op basis van de huidige performance en kansen die er op het gebied van content nog lagen, is nieuwe content gecreëerd. Daarbij is de content verrijkt met alle benodigde SEO vereisten zoals meta data en structured data. Naast longreads over symptomen wordt maandelijks geschreven over ‘griepnieuws’.
SEO maandelijkse monitoring en optimalisaties
De wijzigingen zijn eind november 2019 live gegaan. Vanaf dat moment heb ik maandelijks de website geoptimaliseerd. Denk hierbij aan de volgende activiteiten:
- Uitbreiden van content op basis van kansen die naar voren kwamen uit de data. Bijvoorbeeld: opzet van FAQ’s, informatie over virussen, extra pagina’s over specifieke symptomen, etc.
- Analyses: ongoing monitoring van de resultaten maar ook uitgebreide analyses zoals een analyse over de impact van corona op de performance, een analyse waarin de resultaten vanuit SEA & SEO vergeleken worden om kansen te spotten, etc.
- Analyse & strategie om autoriteit te versterken. Het advies bestaat uit onderdelen als het backlinkprofiel opschonen, inkomende links beoordelen maar vooral ook om online PR. Griepalert kan door de data super waardevolle inzichten vergaren. Hier maken we vervolgens nieuwsartikelen van die relevant zijn voor andere websites om te delen en naar te linken. Ook is de kaart die het aantal griepmeldingen visualiseert beschikbaar gesteld als iframe waardoor andere websites deze kunnen integreren.
Tijdens het hele proces staat kwaliteit en duurzame SEO 100% voorop waarbij. Medische content ligt onder een vergrootglas bij Google. Voor Griepalert is het daarom essentieel om de ontwikkelingen rondom E-A-T op de voet te volgen.
SEO Resultaten
Alle inspanningen van de afgelopen jaren hebben geresulteerd in een gigantische organische groei: het aantal organische gebruikers is in de 3 jaar na start van het SEO traject met 466%(!) gestegen. In 2022 is bijna de magische grens van 1 miljoen organische bezoekers bereikt. En daar zijn we best een beetje trots op. Vooral gezien de uitdagingen. Het lastige medische speelveld, waar Google niet zomaar publishers op organische topposities plaatst. En vervolgens nog corona. In deze periode gaf Google direct in de SERP informatie rondom corona (en dus griep) gerelateerde klachten wat de CTR flink drukte.
Oké, Brabantse bescheidenheid aan de klant: we zijn hier niet een beetje trots op maar héél trots.
CRO: van bezoekers naar melders
Al die bezoekers geven een goede indicatie van wanneer griep heerst of niet. Máár het belangrijkste is dat deze bezoekers melding maken indien ze klachten ervaren. Daar kwam CRO om de hoek kijken. Ik ging aan de slag me de vraag ‘hoe kunnen we het percentage bezoekers dat melding geeft van klachten verhogen’?
Onderzoek
Door een korte vraag aan bezoekers te stellen kwam een interessant inzicht boven tafel: 23% van de bezoekers komt op de website omdat iemand uit de omgeving griepklachten ervaart. Een duidelijke optimalisatie is daarmee om de optie te bieden om symptomen van naasten te melden.
Daarnaast hebben we verschillende A/B-testen uitgevoerd. Ik zal er één delen met een positief effect en één zonder positief effect.
Animatie
In de button (of op mobiel een sticky balkje onderaan de pagina) waarop de bezoeker kan klikken om een melding te maken, staat een belletje weergegeven. Om meer visuele aandacht te creëren voor de button is een variant getest waarbij het belletje kort beweegt. De A/B-test toonde aan dat door deze kleine aanpassing 9,5% meer meldingen gemaakt werden.
Nadruk op kleine effort
Om de drempel te verkleining om een melding te maken, was een andere hypothese om te benadrukken dat een melding snel te maken was. Hierbij testte we 2 varianten. Bij de eerste variant benadrukten we dat een melding binnen 5 seconde gedaan is. Bij de andere variant benoemden we de gevraagde effort concreet door aan te geven dat het om 3 korte vragen ging. Het resultaat? Het origineel werkte beter. In deze geldt dus: less is more.
SEO <3 CRO
Als SEO/CRO specialist word ik heel blij van dit soort cases. Eerst hard aan de weg timmeren om bezoekers te realiseren om deze vervolgens aan te sporen tot het gewenste gedrag. Door zowel vanuit een SEO- als CRO-bril naar een website te kijken zorg ik ervoor dat het gerealiseerde verkeer daadwerkelijk kwalitatief is en vergroot ik het rendement van de SEO inspanningen. Om mezelf te quoten ‘door ook CRO toe te passen maak ik m’n werk af’.
Griepalert.nl aan het woord
Al langere tijd werk ik met Irma samen. Haar strategieën die ze vervolgens vertaalt in schaalbare en behapbare projecten hebben hun vruchten afgeworpen. Kwalitatieve marketing. Van géén organisch verkeer naar een ruime meerderheid. Van tientallen bezoekers per maand naar duizenden. Haar ervaring van zowel klant- als bureauzijde werkt erg prettig. Ze begrijpt uitdagingen en helpt deze op te knippen in concrete to-do’s om nooit het einddoel uit het oog te verliezen.
Klaar voor online groei?
Laten we kennismaken en vertel me wat jouw online ambitie is. Dan gaan we deze samen waarmaken.