Conversie optimalisatie (CRO)

Met CRO verhoog ik het rendement van marketinginspanningen en websites. Door data-gedreven te optimaliseren wordt de gebruikerservaring verbeterd waardoor het aantal conversies en de kwaliteit ervan stijgt.

CRO Specialist

Irma Rietjens

Freelance CRO-specialist

Wat is CRO?

CRO is de afkorting van Conversion Rate Optimization, oftewel het optimaliseren van je conversieratio. Met conversieratio wordt het volgende bedoeld: ‘het percentage bezoekers dat de gewenste actie uitvoert.’ De gewenste actie kan zijn het plaatsen van een bestelling, een offerteaanvraag, donatie, aanmelding, etc.

De term CRO beperkt zich tot het optimaliseren van het conversieratio. Als je het mij vraagt dekt deze bekende afkorting niet de lading van ‘conversie optimalisatie’. Daarom ligt ik je het begrip stap voor stap toe.

  • Conversie: Een conversie is een gewenst doel zoals een bestelling, offerteaanvraag, nieuwsbriefinschrijving, etc.
  • Rate: ratio, het conversiepercentage. Hier kom ik nog op terug.
  • Optimization: Nu komen we bij de kern van CRO. Bij CRO gaat het om het optimaliseren van een platform, zoals een website, om het rendement te verhogen. Het gaat dus niet alleen om het verhogen van dat ene cijfer, het conversiepercentage. Het rendement is namelijk ook te verbeteren door een hogere gemiddelde bestelwaarde, een grotere groep terugkerende klanten, etc.

CRO benader ik daarom graag als ‘Conversie Optimalisatie’. Hierbij ga ik met een data-gedreven aanpak verbeterpunten van een platform achterhalen om de gebruikerservaring te optimaliseren en het rendement van een platform + de marketing activiteiten te vergroten.

Waarom is Conversie Optimalisatie belangrijk?

Conversie Optimalisatie zorgt ervoor dat de effort en het geld dat gestoken wordt in traffic en platformontwikkeling optimaal benut wordt. Waarbij het relatief gemakkelijk is om traffic te vergroten (bijvoorbeeld door de inzet van advertising), wordt nog vaak onderschat hoeveel winst er te behalen is uit het beter laten converteren van dit verkeer.

Uiteindelijk draait het allemaal om er zijn voor je bezoeker. Dit doe je niet alleen door in de huid van je bezoekers te kruipen. Dit doe je door naar het gedrag te kijken én de beweegredenen achter dit gedrag te leren begrijpen. Deze inzichten zorgen niet alleen voor meer of betere conversies, het geeft je ook waardevolle inzichten in jouw doelgroep.

Werkwijze Conversie Optimalisatie

Stap 1. Doel bepalen

Stap 1 is bepalen wat het doel is van het CRO-programma. Wil je het aantal offerteaanvragen laten stijgen of toch liever de online bestellingen? Gaan we voor meer conversies of zien we meer kansen in het verhogen van de gemiddelde bestelwaarde? Het bepalen van het doel is het startpunt voor het goed uitvoeren van de volgende stappen.

Stap 2. Data

Zonder de juiste data, is het niet mogelijk om conversie optimalisatie toe te passen. Hier zijn twee redenen voor:

  1. Allereerst zorgt data voor belangrijke inzichten om verbeterpunten op te baseren.
  2. Ten tweede zorgt de data ervoor dat gemeten wordt of optimalisaties het gewenste effect behalen.

In deze wordt inzichtelijk gemaakt welke data er is, of deze goed gemeten wordt en welke data mogelijk nog ontbreekt.

Wanneer de juiste data wordt gemeten en er voldoende data is, wordt de balans opgemaakt middels een 0-meting. Waar staat de website momenteel? Hoeveel (micro-)conversies zijn er, hoeveel bezoekers heeft de website, hoeveel omzet wordt er gegenereerd, etc.

Stap 3. Inzichten vergaren

Dan kan het echte werk beginnen. In deze stap is het doel zoveel mogelijk te leren over gebruikers. Hiervoor zijn verschillende methodes mogelijk. Welke onderzoeksmethode relevant is, is afhankelijk van de situatie en het doel waarvoor je wilt optimaliseren. Vaak is het een combinatie van meerdere bronnen. Mogelijke onderzoeksmethodes zijn:

  • Kwantitatieve data analyse. Analyse aan de hand van bijvoorbeeld Google Analytics of CRM data-bronnen.
  • Gebruikerstesten
  • Recordings
  • Heatmaps/clicksmaps
  • Online enquêtes/polls
  • Journey mapping

Stap 4. Optimalisaties formuleren

Gegarandeerd komen uit de stap ‘inzichten vergaren’ optimalisaties naar voren. Vaak zelfs zoveel dat goed prioriteren essentieel is. Optimalisaties worden omschreven als concrete hypotheses. Een hypothese helpt je om duidelijk te krijgen welke aanname je gaat testen. Wanneer je dit niet doet en slechts een nieuw design test, kun je niet verklaren waarom het effect beter of slechter is. Zodra je concreet weet wat je test, kun je betrouwbaardere conclusies trekken en er meer van leren. Vervolgens kan een bevestigde hypothese op meerdere plekken worden getest.

Alle hypotheses worden geprioriteerd op basis van (minimaal) een drietal kenmerken:

  1. hoeveel tijd het kost om de hypotheses te toetsen en te implementeren?
  2. wat is de verwachte impact is van de optimalisatie?
  3. hoe groot is de potentie van de optimalisatie (op hoeveel bezoekers passen we het toe)

Deze stap zorgt voor een totaaloverzicht van geprioriteerde optimalisatiekansen.

Stap 5. Valideren

Voor de hypotheses met de hoogste prioriteit wordt bepaald wat de next step is. Betreft het een ‘fix’ waarvan met 100% zekerheid gezegd kan worden dat het de conversie ten goede komt (bijvoorbeeld bij een bug), dan wordt de aanpassing direct doorgevoerd.

Wanneer het gaat om een optimalisatie dan wordt de hypothese eerst gevalideerd. Waarom? Omdat hoe graag we ook zouden willen, gedrag nou eenmaal niet (volledig) te voorspellen is. Daarom maken we binnen CRO gebruik van inzichten, ervaring en kennis om tot de beste ideeën te komen die vervolgens door experimenten worden gevalideerd.

Idealiter worden de ideeën gevalideerd middels een A/B-test of MVT-test. Met zo’n test zet je een zo simpel mogelijke uitwerking op van het idee om allereest aan te kunnen tonen of de aanpassing daadwerkelijk een positieve impact heeft.

Voordelen Conversie Optimalisatie

Het grootste voordeel van CRO is uiteraard het behalen van betere of meer conversies. Maar wanneer Conversie Optimalisatie op een structurele wijze wordt ingezet, zijn er meer voordelen:

  • Je krijgt continue inzicht in het gedrag van gebruikers

  • Je leert de behoefte van je doelgroep beter kennen waardoor je ook je product/dienst kan optimaliseren

  • Ideeën voor optimalisaties worden gevalideerd. Hierdoor weet je zeker dat je geen geld en tijd investeert in optimalisaties die geen positief effect hebben

  • Bij een geslaagd CRO-programma kun je de mediaspend verlagen terwijl het aantal conversies behouden blijft

  • Het rendement van je marketingactiviteiten en platform gaat omhoog

  • De optimalisaties zorgen voor een betere gebruikerservaring

Freelance CRO Specialist

Wil jij het rendement van je website vergroten door aan de slag te gaan met CRO? Of kan je enkel wat hulp gebruiken bij één van de aspecten zoals het vergaren van inzichten of het uitvoeren van een CRO scan? Stuur dan een berichtje en dan gaan we samen aan de slag.

Tevreden klanten, daar word ik blij van

Wij zijn ontzettend blij met Irma! Ze heeft ons vanaf het begin geholpen goed inzicht te krijgen in onze data. Daarnaast komt ze continue met verbeterpunten en heeft ze ons geholpen prioriteiten te stellen op basis van onze bedrijfsdoelstellingen. Ook past ze ontzettend goed in ons team, is ze gezellig en voelt ze dezelfde passie voor onze missie als wijzelf. Kortom, krijg je de kans om met haar samen te werken, meteen doen!

Lieke Danenberg , Co-founder This is ELFIN

Inmiddels werken we als Kerasom BV al geruime tijd samen met Irma. De start van haar eigen bedrijf viel precies samen met de hulpvraag die wij op dat moment hadden: Een complexe en belangrijke migratie van een zeer belangrijk e-commerce concept dat uit haar jasje was gegroeid. Zij heeft dit van A tot Z begeleidt en ervoor gezorgd dat alles vlekkeloos is verlopen. Dit concept is hiermee vele malen sterker geworden én klaar om nog veel verder door te groeien. Uiteraard blijft Irma hier nauw bij betrokken, almede bij een 6-tal andere projecten binnen ons bedrijf. De inmiddels behaalde resultaten tonen namelijk onomstotelijk aan dat we haar kennis ontzettend hard nodig hebben. Irma biedt ons structuur in alle lopende projecten, is uiterst betrouwbaar en bovenal gewoon een heel fijn persoon om mee samen te werken.

Bart van Santvoort, E-commerce Manager Kerasom

Begin dit jaar zijn wij een CRO traject met Irma gestart. Een expertise waar wij nog niet bekend mee waren maar wat een eye-opener! Het werk van Irma heeft tot op heden alle verwachtingen overtroffen en is van directe toegevoegde waarde voor de organisatie.  Irma is méér dan kundig, betrokken en helder/concreet in communicatie. Een absolute aanwinst voor onze organisatie en een aanrader voor velen!

Lieke Wouters, Marketing Manager Afvalophaaldienst.nl

Al langere tijd werk ik met Irma samen. Haar strategieën die ze vervolgens vertaalt in schaalbare en behapbare projecten hebben hun vruchten afgeworpen. Kwalitatieve marketing. Van géén organisch verkeer naar een ruime meerderheid. Van tientallen bezoekers per maand naar duizenden.  Haar ervaring van zowel klant- als bureauzijde werkt erg prettig. Ze begrijpt uitdagingen en helpt deze op te knippen in concrete to-do’s om nooit het einddoel uit het oog te verliezen.

Remmelt van Tol, digitaal strateeg Griepalert.nl

Irma is een sterke aanvulling op ons online marketing kernteam. Met haar grondige aanpak, scherpe analyses en het nakomen van afspraken hebben wij Irma als vaste online marketing partner verbonden aan Partout.

Jeroen Valkenburg, Digitaal strateeg Partout

Wil je zichtbaarheid zijn in de zoekresultaten van Google, dan kan ik je Irma Rietjens van harte aanbevelen. Ze is een ervaren online marketingspecialist met kennis van zowel het technische als het tekstuele aspect van SEO & SEA. Het complete plaatje dus! Irma is iemand van afspraak is afspraak. Ze is gedreven, schakelt snel, levert kwaliteit en heeft vaak aan één woord genoeg. Een prettige samenwerking, die wat ons betreft nog lang niet stopt!

Puck Aerns, Eigenaar communicatie bureau Strooploos

Klaar voor online groei?

Laten we kennismaken en vertel me wat jouw online ambitie is. Dan gaan we deze samen waarmaken.